Flere og flere borgere oplever, at de kommer i klemme i det kommunale system. I Velfærdslisten er vi altid klar til at se på din sag
Sådan kan du få hjælp:
- Aftal et møde med vores byrådsmedlem, Kasper Fuhr Christensen, via telefon, sms eller mail
- Medbring – i det omfang det er muligt – alle relevante papirer og dokumenter til mødet
- På mødet aftaler I det videre samarbejde.
Du kan fange Kasper Fuhr Christensen på følgende måder:
Mail kfc@randers.dk – Telefon 30342692 – SMS 30342692
Det er vigtigt, at du er opmærksom på følgende:
Overhold altid klagefristen
Hvis du vil klage over en afgørelse, er det meget vigtigt, at du klager inden for klagefristen. Hvis du først klager, efter klagefristen er overskredet, vil klagemyndigheden nemlig formentlig ikke behandle din klage. At du har et møde med Velfærdslisten, giver dig ikke ret til en udsættelse af klagefristen.
Men hvad så hvis du er tvivl om, om du vil klage, men du først kan få et møde med Velfærdslisten, når klagefristen er overskredet? Eller hvad nu hvis du vil have hjælp til at skrive klagen?
I begge tilfælde er rådet klart: Klag over afgørelsen – og gør det, inden du overskrider klagefristen.
Du kan nemlig altid trække en klage tilbage – og du kan altid eftersende bemærkninger til klagen. Til gengæld kan du som den altovervejende hovedregel ikke få din klage behandlet, hvis du overskrider klagefristen.
Hvis du har brug for at klage over en afgørelse, men vil have hjælp til at skrive klagen, kan du skrive følgende til kommunen:
Jeg klager hermed over Randers Kommunes afgørelse af … (indsæt datoen for afgørelsen). Jeg vil eftersende mine bemærkninger til klagen hurtigst muligt. Jeg skal derfor anmode om, at genvurderingen ikke foretages, før kommunen har modtaget mine bemærkninger.
Teksten kan også bruges, hvis du er i tvivl om, om du vil klage over afgørelsen.
Du kan sende klagen til din sagsbehandler eller den person, der har skrevet under på afgørelsen. Hvis du er i tidsnød, er det vigtigste imidlertid, at du sender klagen til en medarbejder eller afdeling i Randers Kommune, inden klagefristen udløber.
Medbring en frisk aktindsigt
Når kommunen skal træffe en afgørelse, gør den det på baggrund af de oplysninger, den er i besiddelse af. Derfor er det vigtigt at vide, hvilke oplysninger kommunen har.
Som part i sagen har du med meget få undtagelser altid ret til at se sagens dokumenter. Det kaldes aktindsigt.
Hvis du vil bede om aktindsigt i din sag, kan du sende følgende tekst til den medarbejder eller afdeling, der behandler din sag:
I henhold til § 9, stk. 1 i forvaltningsloven anmoder jeg hermed om indsigt i alle akter i min sag. Jeg anmoder desuden om en oversigt over sagens akter.
Kommunen skal behandle din anmodning om aktindsigt hurtigst muligt, og den skal færdigbehandles senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen, jf. § 16, stk. 2 i forvaltningsloven. Undtagelsesvis kan fristen dog overskrides, hvis sagens omfang eller kompleksitet ikke gør det muligt at færdigbehandle anmodningen inden for 7 arbejdsdage. I så fald skal kommunen oplyse dig om årsagen til overskridelsen, samt hvornår du kan forvente at modtage aktindsigten.